EL FESTIVAL (A)PHÒNICA DE BANYOLES TANCA AMB ÈXIT LA SEVA SISENA EDICIÓ, AMB CINC DIES INTENSOS DEDICATS A LA VEU
Tot i que el pressupost d’enguany era inferior que en edicions passades, el festival continua creixent, mantenint l’aposta per la qualitat, i ha ofert dinou actuacions i deu activitats paral·leles, la majoria gratuïtes
Banyoles, 29 de juny de 2009.- Durant cinc dies intensos i per sisè any, del 24 al 28 de juny la capital del Pla de l’Estany s’ha convertit també en la capital de la veu. I és que l’(a)phònica, el Festival de la Veu de Banyoles creix any rere any consolidant-se com un festival de referència i omplint amb dinou actuacions musicals i una desena d’activitats paral·leles més de deu racons de la ciutat, amb la voluntat de fer arribar a la població la veu en totes les seves facetes. Malgrat que el pressupost d’aquest any ha estat inferior que en edicions passades, l’organització es mostra molt satisfeta amb els resultats obtinguts, tant a nivell d’afluència de públic (s’han mantingut les xifres de la passada edició, amb uns 15.000 assistents provinents d’arreu de Catalunya), com per la qualitat dels artistes programats –alguns, poc coneguts-, que han captivat els assistents. Els concerts més concorreguts han estat els de Maria del Mar Bonet, Hanne Hukkelberg, Roger Mas, Hyperpotamus i Llama. Tot i la pluja que va amenaçar els primers dies, no s’ha hagut de cancel·lar cap dels concerts previstos per aquesta sisena edició. No obstant això, el sextet vocal La Mal Coiffée, que encetava el festival, va acabar la seva actuació sota les voltes de la Plaça Major, davant d’un públic molt entregat. Així mateix, l’àpat cantat Cantatataula es va traslladar a l’interior del Puntal d’Arts, la Incubadora de Banyoles, i el concert que Hanne Hukkelberg havia d’oferir divendres al Mirador Joan de Palau es va realitzar a La Muralla, que es va omplir de gom a gom per escoltar el seu últim treball. Precisament aquesta actuació ha estat l’única que la noruega ha ofert a l’estat espanyol per presentar el seu disc Blood from a stone (Nettwerk / Discmedi, 2009). Algunes claus de l’èxit del festival és la varietat de la programació, amb un cartell que abraça diversos estils i dirigit a tot tipus de públic, amb propostes desconegudes per la gran majoria però de notable qualitat musical. Aquest any, a més, l’(a)phònica ha apostat per les produccions pròpies com la de Mazoni i les Mazoni, u_mänímic, i Chilcott, Fauré i Rautavaara, així com per diverses presentacions i estrenes a les comarques gironines. Entre aquestes últimes, s’ha pogut veure la proposta intimista de Pau Vallvé i Maria Coma (u_mä), o la banda Anímic presentant el seu últim treball. En el festival també s’hi ha pogut sentir una de les grans veus del Mediterrani: Maria del Mar Bonet amb un recital íntim al Club Natació Banyoles, Terra Secreta, en el marc del cicle de concerts Les Nits del Centenari de la Costa Brava. La cançó catalana, a més, ha estat representada pel cantautor solsoní Roger Mas, que després de quatre anys ha tornat a l’(a)phònica, on ha demostrat perquè està considerat ja un clàssic de la música de casa nostra. Una de les sorpreses del festival ha estat l’actuació d’Hyperpotamus, que no ha deixat ningú indiferent amb la seva música a capella feta només amb quatre micròfons i una pedalera de loops. Altres propostes que han passat per aquesta edició han estat el beatbox de Nose Beatbox; l’espectacle Retratades, de Les Síxters, amb totes les entrades exhaurides; la música brasilera d’Euclydes Mattos Trio; Itinerari de Paraules, un recital literari amb Montserrat Carulla; el duet entre Carlos Ann i Mariona Aupí, Santa N; Llama, la combinació de l’extraordinària veu de la palafrugellenca Sílvia Pérez i el so del hang de Ravid Goldschmidt, que ha emocionat el públic del claustre del Monestir de Sant Esteve; la música africana de Kodjo Senyo, o el cant d’estil valencià de la mà de Carles Dénia. Com cada any, el Festival de la Veu de Banyoles ha programat un espectacle familiar, Wimoweh, que ha tingut lloc a l’Auditori de l’Ateneu, també amb totes les localitats exhaurides. A més dels concerts, l’(a)phònica ha comptat amb un seguit d’activitats paral·leles, com l’exposició Retrats de la cançó, una selecció de fotografies de Juan Miguel Morales, en què repassa els grans noms que van formar part del moviment de la Nova Cançó coincidint amb el 50è aniversari del seu naixement. També s’ha dut a terme un taller de veu amb Mariona Sagarra; la presentació audiovisual de Tanausú, una de les obres més ambicioses del compositor banyolí Paco Viciana; una activitat de carrer amb Baltasar Fonts i el pedagog i logopeda Eduard Baulida; una flashmob de Cor de Teatre, que ha agafat per sorpresa els assistents al festival; la 9a Trobada de Cantaires; el concert preliminar del concurs Sona 9; el camp de treball, i l’(a)rtista al plat, una iniciativa del Grup Gastronòmic del Pla de l’Estany. I és que cal destacar, un any més, la gran implicació d’entitats i associacions banyolines amb aquest esdeveniment. El taral·lareig ha estat el motiu de la imatge gràfica i el fil conductor de la sisena edició de l’(a)phònica, obra dels creatius de Nifava (Miquel Amela i Oriol Piferrer). El festival està organitzat per l’Ajuntament de Banyoles i produït per l’empresa Alter Sinergies, que començaran ja a preparar la pròxima edició, mantenint l’aposta per un esdeveniment de renom i popular que no deixa de perdre la seva identitat.
|